• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82893
+
-

ضرورت برندسازی تولید شیرینی سنتی  «جوز قند»

فرماندار دلیجان گفت: حفظ و برندسازی جوز قند به عنوان یک محصول سنتی و دستی دارای شاخصه فرهنگی، از اهمیت زیادی برخوردار است.  به گزارش مهر «سیامک سلیمانی» با بیان این‌که خرید جوز قند سبب جذب گردشگر و آشنایی آنها با جاذبه‌های گردشگری شده است، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه جوز قند تقویت اقتصاد محلی شهر نراق را به دنبال دارد و به توسعه گردشگری نیز کمک می‌کند.  

وی افزود: با وجود محدودیت در امکانات محدود، خوشبختانه در حفظ، بازتولید و رونق صنایع‌ دستی و سوغات شهر نراق اقدامات خوبی انجام شده است. شاید راه‌اندازی و احیای تعدادی از فعالیت‌های اقتصادی به سرمایه اولیه قابل توجهی نیاز داشته باشد، اما صنایع ‌دستی و سوغات به دلیل نیاز اندک به سرمایه اولیه، چنین پیش‌نیازی نمی‌‌خواهد و همین امر مزیت این بخش در ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی در درآمدزایی است. نمایشگاه جوز قند، فرصتی برای معرفی سوغات سرپرست شهرداری نراق نیز در این زمینه گفت: امسال یازدهمین نمایشگاه جوز قند با عنوان سوغات محلی و صنایع‌دستی در قالب ۱۷ غرفه در شهر نراق برگزار شد. این نمایشگاه از 9 مهر در موزه مردم‌شناسی شهر نراق گشایش یافته و امروز(13 مهر) آخرین روز برپایی آن است. «غلامحسین فلاح» افزود: این نمایشگاه با هدف توسعه گردشگری و محصولات مشاغل خانگی، معرفی آداب و رسوم و سنت‌ها برپا شد.

 یکی از مزایای برپایی این نمایشگاه، بازدید مسافران و بازدیدکنندگان غیر بومی غرفه‌ها از از آثار تاریخی متعدد موجود در شهر تاریخی نراق است. وی با اشاره به ثبت ملی شیرینی محلی جوز قند در سال 1394 اظهار کرد: بانوان نراق این شیرینی را در بازه زمانی مهر تا اواخر آبان و فصل برداشت محصولات باغی با استفاده از میوه‌هایی مانند آلو، زردآلو و پودر هسته این میوه، خلال گردو و بادام تولید می‌کنند.
این مسئول افزود: برگزاری نمایشگاه‌های سوغات حفظ شدن باور و فرهنگ اصیل ایرانی را در یک منطقه نشان می‌دهد. گرچه سال‌های زیادی است که از سوغات‌ها و فرهنگ‌های اصیل فاصله گرفته‌ایم، اما ذوق و هنر تولیدکنندگان در کار تولید نشان از احیای این قبیل محصولات و رونق تولید در یک شهرستان دارد. افزایش حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی و سوغات و برگزاری نمایشگاه‌های بیشتر به ایجاد انگیزه اشتغال در این زمینه کمک می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید